لباس مناسب اسکی

ورزش اسکی

زمستان فصل مورد علاقه اسکی بازان است! برای یک اسکی باز زمستان یعنی یک شروع مجدد زندگی تا بتواند با تاختن روی برف‌های تمیز لذت آزادی را حس کند و برای چند ساعت از زندگی پر استرس شهری جدا شود. اما همش همین نیست! زمستان فصل سردی است و اسکی یک ورزش حرفه‌ایست که حتما باید در یک جای سرد و پر از برف انجام شود. این ورزش علاوه بر مهارت نیاز به تجهیزات و لباس اسکی مناسب نیز دارد. پیش از اینکه در مورد لباس و تجهیزات صحبت کنیم اجازه دهید تا چند کلمه‌ای در باره خود اسکی با شما سخن بگوییم.

ریشه ورزش اسکی

اسکی میراث گذشتگان ماست و تخمین زده می‌شود بین 2 تا 3 هزار سال پیش در شمال اروپا انجام می‌شده البته نه به عنوان یک ورزش بلکه به عنوان یک روش جا به جایی. به دلیل برف انبوهی که در آن زمان بر زمین‌های شمال اروپا می‌نشست و اسب توان عبور از آنها را نداشت افراد مجبور بودند تا روی برف‌ها سر بخورند. البته گمان نمی‌کنم آنها در آن زمان تجهیزات و لباس مناسب اسکی داشته بوده باشند اما اسناد تاریخی گویای این است که افراد در آن زمان در این مهارت بسیار حرفه‌ای بودند.

امروزه بعد از گذشت هزاران سال اسکی به عنوان یک ورزش در جهان شناخته می‌شود و بسیار نیز مورد توجه قرار گرفته. ورزش اسکی یک ورزش بسیار مفرح با خطر آسیب دیدگی کم است که به آمادگی جسمانی و ورزیدگی بدنی بالایی احتیاج ندارد و برای حتی کودکان نیز مناسب است البته با داشتن تجهیزات مناسب! اسکی امروزه در پیست‌های مصنوعی یا طبیعی اجرا می‌شود که هر دوی این مکان‌ها همگی مکان‌هایی سرد و پر از برف هستند و در صورت نداشتن لباس مناسب اسکی در این مکان‌ها دچار مشکل جدی خواهـید شد پس حتما توصیه می‌کنیم قبل از جمع کردن چمدان و رفتن به سمت پیست برای خوش گذرانی حتما یک سری به فروشگاه‌های لباس ورزشی بزنید تا لباس ورزشی مردانه یا لباس ورزشی زنانه مناسب را تهیه کرده و از اسکی لذتی دو چندان ببرید.

هزینه‌های اسکی

اسکی برای خیلی‌ها یک ورزش گران و لاکچری به حساب می‌آید و آن هم به این خاطر است که در فکر اکثر مردم اینگونه می‌گذرد که تجهیزات و لباس مناسب اسکی بسیار گران تمام می‌شود. البته خیلی هم ارزان نیست اما علاوه بر اینکه هرچقدر هم حرفه‌ای باشید نباید بدون این تجهیزات به اسکی بروید، باید توجه کنید که یک بار خریدن این تجهیزات شما را تا مدت زیادی از خرید مجدد بی نیاز می‌کند مخصوصا اگر از یک فروشگاه ورزشی معتبر خرید کنید که جنس با کیفیت به شما ارائه بدهد. البته لازم به ذکر است که این تجهیزات آنقدرها هم که فکر می‌کنید گران نیستند.

READ  5 راهکار برای عضله سازی

لباس مناسب اسکی

همانطور که پیش‌تر ذکر شد اسکی ورزشی است که به تجهیزات کامل احتیاج دارد و لباس مناسب در این میان نقش بسیار پر رنگی دارد. یک دست لباس مناسب اسکی متشکل از چند قسمت است و همه این قسمت‌ها باید علاوه بر گرم بودن راحت باشد تا فرد بتواند به شکل مناسبی به ورزش اسکی بپردازد. از مهم‌ترین قسمت‌های این لباس عبارت است از:

کلاه ایمنی

از قدیم گفته‌اند اول ایمنی بعد کار! کلاه ایمنی تقریبا در تمام ورزش‌هایی که در فضای باز هستند و ورزشکار در آن حرکت‌های سریع و مداوم دارد به کار می‌رود. البته کلاه‌های مخصوص اسکی تنها برای محافظت از سر نیستند و تا حد زیادی می‌توانند سر ورزشکار را گرم نگه دارند. عموما در زیر کلاه مخصوص اسکی از یک کلاه ماسک مانند نیز استفاده می‌شود تا سر در گرمای بیشتری باشد اگر می‌خواهید تا سرتان آسیب نبیند و یخ نزند حتما از کلاه با کیفیت اسکی استفاده کنید و بدانید که این وسیله از مهم‌ترین قسمت‌های یک دست لباس مناسب اسکی است.

عینک آفتابی

ورزش اسکی در روز و عموما در ارتفاعات انجام می‌شود. دقیقا جایی که اشعه‌های مضر خورشید بیشتر حضور دارند و با وجود برف مشکل دو چندان می‌شود. چراکه برف نور خورشیدی که به خودش می‌تابد را به شما بازتاب می‌کند و علاوه بر ضررهایی که خود این اشعه‌های نوری برای چشم شما دارند، ممکن است که باعث شود تا دید شما مختل شده و دچار حادثه شوید. پس اگر به دنبال این هستید که لباس مناسب اسکی تهیه کنید نباید از خرید عینک آفتابی مناسب که در مقابل اشعه‌های UVA و UVB مقاوم هستند غفلت کنید.

البته کاربرد عینک‌های آفتابی فقط این نیست و در برابر کولاک و سرمای‌ هوا نیز از چشمان شما محافظت کرده و باعث می‌شود تا شما دید بهتری داشته باشید. این عینک‌های مخصوص روی بعضی از کلاه‌های ایمنی هستند که روی تصویر بالا می‌توانید مشاهده کنید اما اگر قصد خرید این عینک را به صورت جداگانه دارید حتما نوع ضد خش و محکم آن را انتخاب کنید.

کاپشن

از سر شروع کردیم حالا به بدن رسیدیم. دیگر موردی که باید توجه ویژه‌ای نسبت به آن در هنگام خرید لباس مناسب اسکی داشته باشید کاپشن است. یک کاپشن ایده‌آل کاپشنی است که در مقابل رطوبت، سرما و ورود ذره‌های برف از شما محافظت کند. همینطور راحت باشد و اندازه. نه زیاد گشاد نه زیاد تنگ و از همه مهم‌تر اجازه دهد تا بدن شما نفس بکشد و بیش از حد عرق نکند. این کاپشن‌ها که عموما چند لایه هستند می‌توانند از شما در برابر سرمای بسیار زیاد پیست‌های اسکی محافظت کرده  و احساس اطمینان را در شما ایجاد کنــد.

READ  تیشرت اورسایز به سبک مختلف از کجا آغاز شد ؟

علاوه بر همه اینها یک کاپشن ایده‌آل برای ورزش اسکی باید تعداد زیادی جیب داشته باشد. چراکه در هنگام اسکی ما نمی‌توانیم کیف یا ساک با خود حمل کنیم و بعد از تعویض لباس باید وسایلمان مانند موبایل، مواد غذایی، کیف پول و …. را در این جیب‌های زیپ‌دار و مطمعن گذاشته تا در هنگامی که باید از ورزش لذت ببریم فکرمان پی وسایلمان نباشد.

شلوار

 

شلوار یکی از بخش‌های اصلی هر پوششی است. برای لباس اسکی حتی شاید مهم‌تر از کاپشن باشد. شما تا به زمین نخورید کاپشن شما با برف‌ها تماس پیدا نمی‌کند اما شلوارتان دائما در حال تماس با برف است! بسته به اینکه ارتفاع برف تا چه اندازه‌ای است پاچه شلوار شما ممکن است حتی تا زیر زانو در برف باشد و در صورتی که شلوار مناسب نداشته باشید رطوبت انتقال پیدا کرده و باعث احساس سرمای شدید در شما خواهد شد. یک دست لباس مناسب اسکی حتما باید شامل یک شلوار مناسب، ضخیم، گرم، ضد رطوبت و در عین حال راحت و اندازه باشد.

توصیه می‌شود حتما از شلوارهایی استفاده کنید که دارای پاچه زیپ دار هستند چراکه اولا به راحتی می‌توانید بپوشید یا از تن در بیاورید و دوم اینکه از نفوذ برف به درون لباس یا پوتین شما جلوگیری می‌کند. همینطور به دلیل کوتاه بودن کاپشن‌های اسکی سعی کنید از شلوارهای فاق بلند استفاده کنید و آن را کمی بیشتر بالا بکشید تا از کمر شما در مقابل سرما و رطوبت محافظت کرده و در صورت برخورد با زمین کمرتان آسیب نبیند.

پوشش‌ها و تجهیزات فرعی

صحبت ما اینجا در مورد لباس‌هایی است که نقش مکمل قبلی‌ها را بازی می‌کنند. پوشیدن یک لباس زیرین مناسب علاوه بر جذب رطوبت و کم کردن تاثیر تعریق بر بدن شما می‌تواند شما را گرم‌تر نگه داشته و علاوه بر اینها اگر در پیست به جایی رفتید که کمی گرم‌تر بود مانند کافه یا هرجای دیگر می‌توانید به سادگی با درآوردن کاپشن خود راحت نشسته و اسیر گرمای زیاد آن نشوید.

این پوشش‌ها فرعی به حساب می‌آیند اما جای آنها حتما در لیست خرید لباس مناسب اسکی خالی است و حتما باید به آنها توجه ویژه‌ای کنید و در خریدشان دقت به خرج بدهید. یک ژاکت یقه اسکی ضخیم و اندامی می‌تواند گزینه‌ای بسیار مناسب برای زیر کاپشن شما باشد و البته که نباید از پوشیدن شلوار گرم زیر شلوار اسکی و همینطور جوراب ضخیم غافل شوید!

READ  چطور لباس ورزشی خوب و با کیفیت را انتخاب کنیم؟

دستکش

اصلا از دست کردن یک دستکش ضخیم و گرم صرف نطر نکنید! سرما دست‌های شما را آسیب پذیر و خشک می‌کند و ممکن است با کوچک‌ترین ضربه یا خراشیدگی دچار آسیب جدی شوید. از طرفی دستان یخ کرده شما نمی‌تواند به خوبی چوب‌های اسکی را کنترل کند و باعث سختی شما در مسیر راه و حرکت خواهد شد.

شال گردن

درست است که می‌توانید از زیر یک ژاکت یقه اسکی بپوشید و یقه کاپشن اسکی شما هم پوشیده است اما حتما سعی کنید در زیر آن از یک شال نازک استفاده کنید تا گرمای سر و گردنتان هرچه بهتر حفظ شود. یک شال ضخیم در زیر کاپشن دردسر ساز است و حتما باید از شال‌هایی که با نخ‌های نازک بافته شده‌‌اند استفاده کنید.

ضد آفتاب قوی

همانطور که پیش‌تر گفتیم میزان اشعه‌های مضر خورشید در پیست‌های اسکی فراوان است و باعث آسیب به شما خواهد شد. حتما قبل از اینکه بر روی برف‌ها به حرکت بیفتید بینی و پیشانی و سایر قسمت‌هایی که تحت پوشش قرار ندارند را با این کرم مقاوم کنید.

پوتین

مگر می‌شود که اسم سرما بیاید و ما یاد پوتین برفی نیفتیم؟ در لیست لباس مناسب اسکی ما قطعا جای یک جفت پوتین خالی است اما باید در خرید این پوتین نکاتی را در نظر بگیرید. اول اینکه این پوتین بتواند تعادل شما را حفظ کند و ترجیها یک کف لاستیکی داشته باشد که نرم و چسبنده باشد. همینطور می‌توانیذ از پوتین‌های یخ شکن دار نیز استفاده کنید.

بهتر است که این پوتین‌ها بلند باشند تا از نفوذ برف جلوگیری کرده و همینطور از پوتین‌هایی استفاده کنید که بعد از بستن بندشان می‌توانید بندها و سوراخ‌های آن را توسط زیپ بپوشانید و هرچه بیشتر از نفوذ آزاردهنده برف‌ها جلوگیری کنید.

کلام آخر

اسکی یکی از مفرح‌ترین و لذت بخش‌ترین ورزش‌های جهان است که نیاز به حرفه‌ای بودن شما در امر ورزش ندارد. علاوه بر اینکه به سلامتی جسمتان کمک می‌کند، روحتان را نیز جلا داده باعث سرخوشی شما می‌شود البته همه اینها به شرطی بود که در خرید تجهیزات و لباس مناسب اسکی دقت لازمه را کرده و حتما از مراکز فروش لباس ورزشی معتبر اقدام به خرید کنید  تا خدای ناکرده بخاطر بی احتیاطی آسیبی نبینید.

لباس مناسب اسکی

مقاله‌های پیشنهادی

keyboard_arrow_up

طراحی و توسعه توسط کاسبی