مضرات بدنسازی برای بانوان

مضرات بدنسازی برای بانوان

موارد تهدیدکننده در بدنسازی که معمولاً بانوان توجهی به آن ها ندارند

داشتن هیکلی خوش فرم آرزوی بسیاری از خانم‌ها است. تصور کنید قصد خرید لگ ورزشی زنانه به همراه یک تیشرت را دارید و در این زمان بدون فکر کردن بدنسازی را انتخاب کرده و دیگر توجهی به مضرات آن نداشته‌اید. در صورتی که افزایش اطلاعات در این زمینه اهمیت بسیار زیادی داد.

پیش از این در رابطه با برخی مضرات بدنسازی صحبت شد، از جمله سفت شدن عضلات و … صحبت شد. در ادامه قصد داریم، موارد دیگری را مطرح کنیم که معمولاً کم‌تر بانویی به آن توجه می‌کند.

پوشیدن لباس های ورزشی زنانه جذاب و داشتن فرم بدنی ایده‌آلی در آن، بسیاری از بانوان را تاکنون ترغیب به بدنسازی کرده است. در ابتدای مطلب به این مورد اشاره شد که موارد بیان شده برای تمام بانوان صادق نیست، بلکه ممکن است برای فردی مزیت و برای دیگری مضر باشد.

به هر حال از جمله موارد مهم دیگری که لازم است در رابطه با مضرات بدنسازی برای خانم‌ها بدانید، عبارت‌اند از:

اختلالی که رژیم های ناسالم به دنبال دارد

اختلال خوردن می‌تواند از دیگر عوارض خوردن برای بانوان باشد. بسیاری از بانوان در طول دوران بدنسازی، اقدام به مصرف پودر پروتئین می‌کنند و در برخی مواقع، بیش از اندازه از آن مصرف می‌کنند. باید بدانید که رژیم‌های پرپروتئین، کم چربی و کم کالری در موارد بسیار زیادی، می‌توانند زمینه‌ساز بروز اختلال خوردن و عوارض ناشی از آن باشند.

معمولاً بانوانی که با هدف کاهش وزن، بدنسازی می‌کنند و از غذا خوردن اجتناب می‌کنند، به اختلال خوردن مبتلا می‌شوند. حتی برخی از بانوان، به دلیل آن که برنامه غذایی‌شان آن طور که باید پیش نرفته است، دچار حالت اضطراب بسیار شدیدی می‌شوند.

بنابراین، با داشتن یک برنامه غذایی سالم و انجام تمرینات متناسب با بدنتان، می‌توانید در نهایت به آن چه که مد نظرتان است برسید. شرافیت نیز همواره در کنار شما دوستداران ورزش است و با ارائه لوازم بدنسازی مورد نیازتان، در تلاش است به عملکرد بهتر شما در طول تمرین کمک کند.

آمنوره ناشی از ورزش بدنسازی

آمنوره را به معنای قطع شدن چرخه قاعدگی می‌دانند. آمنوره ممکن است به دلایل مختلفی همچون سطح چربی پایین در بدن، انجام ورزش‌های سنگین یا اثر ورزش‌هایی باشد که هورمون‌های بدن را به طور مستقیم تحت تأثیر قرار می‌دهند. در این صورت پیشنهاد می‌شود، مصرف قرص کلسیم به منظور جلوگیری از پوکی استخوان و مصرف قرص ضدبارداری به جهت تنظیم هورمون‌ها جدی گرفته شوند.

چند نکته مهم در رابطه با عوارض بدنسازی برای بانوانی که استروئید مصرف می کنند

به طور خلاصه در مورد استروئیدها در بخش‌های قبلی خواندید. در این بخش به طور مفصل‌تری در رابطه با این موضوع صحبت خواهیم نمود:

زنان با مصرف استروئیدها، عوارض جانبی بیش‌تری را نسبت به مردان برای خود رقم می‌زنند. همان طور که می‌دانید، استروئیدهای آنابولیک نوعی تستوسترون یا همان هورمون مردانه هستند. استروئیدها فوایدی را به دنبال دارند که از جمله آن‌ها، می‌توان به افزایش قدرت ماهیچه‌ها و رشد بهتر عضلات اشاره کرد.

اما نکته مهم این جاست که مضرات متعددی را برای بانوان، به دنبال خواهد داشت که از جمله مهم‌ترین آن‌ها، می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • پرخاشگری
  • چرب شدن پوست
  • کلفت‌تر شدن صدا
  • مردانه به نظر رسیدن اندام‌ها
  • به وجود آمدن آکنه و جوش
  • ایجاد اختلال در سیستم تولید مثل
  • ریزش مو با پیروی از الگوی مردانه
READ  بهترین برندهای لباس ورزشی در دنیا

مصرف استروئیدهای آنابولیک و خطر ناباروری در بانوان

بانوانی که جوگیرانه در مصرف استروئیدها عمل می‌کنند و بیش از حدی که باید مصرف می‌کنند، در معرض خطر ناباروری و ابتلا به سرطان دهانه رحم هستند. همچنین زنان باردار نیز با مصرف استروئیدها، جنین خود را در معرض اختلال قرار می‌دهند، چرا که ممکن است کودک از نظر ذهنی و جسمی، دچار آسیب‌های جدی شود.

پیشنهاد شرافیت: پیشگیری از مضرات بالا، تنها یک راهکار ساده دارد

و حال اگر ترجیح می‌دهید از عوارضی که در بالا بیان شد، جلوگیری کنید، تنها لازم است از استروئیدها استفاده نکنید. با توجه به اطلاعاتی که پیش از این شرح دادیم، متوجه شده‌اید که مردانه شدن هیکل بانوان به دلیل انتخاب ورزش بدنسازی نخواهد بود، بلکه مصرف داروها و مکمل‌ها موجب به وجود آمدن چنین اتفاقاتی خواهد شد.

در صورتی که همه چیز را بدون تفریط انتخاب کنید و مرتب ورزش کنید، رسیدن به اندام ایده‌آلتان، تصور دور از انتظاری نخواهد بود. همچنین اگر ترجیح می‌دهید خوش‌پوش ظاهر شوید، پیشنهاد می‌کنیم نگاهی به ست سه تیکه زنانه موجود در فروشگاه sherafit بیندازید.

ست سه تیکه زنانه شرافیت
هودی واندر

می‌بینید که همه چیز برای رسیدن به هدف نهایی‌تان مهیا است، تنها مهم است که پیش از هر اقدامی، آگاهی خود را در هر زمینه‌ای افزایش دهید. در این صورت مضرات بدنسازی هم متوجه شما نخواهد بود.

بهترین سن برای شروع بدنسازی بانوان

سن کاملاً دقیقی را نمی‌توان برای شروع بدنسازی بانوان معین کرد، اما با توجه به تجربیات به دست آمده، می‌توان گفت که مناسب‌ترین سن برای شروع بین 20 تا 30 سال است. در سن 19 سالگی، سطح تستوسترون به اوج می‌رسد. این سن را می‌توان زمان مناسبی به جهت افزایش حجم عضلات و قدرت بدنی دانست.

نکته: بهتر است هر شخص پیش از شروع بدنسازی، با پزشک و مربی ورزشی در این باره مشورت کند. مطمئناً سیستم بدنی هر شخص مشخص‌کننده میزان توانایی او برای شروع بدنسازی است.

شرافیت؛ ارائه دهنده انواع لباس ها و لوازم بدنسازی بانوان

اکنون که اطلاعات کاملی از مضرات بدنسازی و نحوه پیشگیری از آن را می‌دانید، بهتر است به شرح موضوع مهم دیگری بپردازیم. دقت کنید که در طول ورزش بدنسازی، تنها رعایت مواردی که پیش از خواندید، کافی نیست. داشتن یک پوشش مناسب و استفاده از لوازم مورد نیاز در طول انجام تمرینات، از فاکتورهای مهمی هستند که نباید آن‌ها را کنار بگذارید.

Sherafit چندین سال است که در زمینه تأمین لباس و لوازم بدنسازی آقایان و بانوان فعالیت می‌کند. متریال استفاده شده در تولید محصولات، نحوه طراحی، دوخت و … از پارامترهایی مهمی است که تاکنون sherafit را در میان دیگران محبوب کرده است.

خرید اسکارف زنانه، ست‌های ورزشی، لگ، مقنعه و … به راحتی امکان‌پذیر است. مطابق با سلیقه و نیاز خود خرید کنید و محصولاتتان را در کمترین زمان تحویل بگیرید.

تشخیص مضرات بدنسازی در بانوان به عهدی خودشان است. شاید یکی از موارد زیر برای یک بانو مزیت باشد ولی برای فرد دیگری عیب بدنسازی باشد . پس با توجه به علاقه‌ی خودتان و با دقت به معایب بدنسازی توجه کنیدوسپس به این ورزش رجوع کنید.

READ  مزایا و معاینه پارچه ی نخ پنبه در ورزش چیست ؟

 عیوب ورزش بدنسازی برای بانوان شامل چه مواردی است

 در بدنسازی خانم‌ها می‌خواهند  ساختار بدنی خود را به اندا‌می ورزیده و عضلا‌نی تبدیل کنند که نیاز به یک سری تمرینات فشرده دارد که علاوه بر تمرینات سنگین در برخی موارد مقدار قابل توجهی پروتئین مصرف می‌کنند تا عضله بسازند. از این رو جذب پروتئین اضافه نه تنها مفید نیست، بلکه ضرر هم دارد. پروتئین اضا‌‌فه روی اندام‌های بدن به ویژه کلیه اثر نامطلوبی می‌گذارد. این را هم باید بدانیم در زمان تمرین بدن شما به علت عرق کردن آب زیادی از دست می‌دهد. این از دست رفتن آب بدن موجب از دست رفتن الکترولیت‌ها می‌شود. که همین امر باعث ضعف، سر‌گیجه وگاهی بی‌نظمی ضربان قلب می‌شود.

 

      1- بدنسازی باعث مردانه شدن ظاهر بدن بانوان می‌شود.

اگر شما به تصاویر بدنساری با‌نوان دقت کنید متو‌جه منظور ما خو‌ا‌هید شد. ولی باید بد‌ا‌نید که این خا‌نم‌ها خو‌د‌شان تصمیم به انجا‌م چنین کا‌ری گر‌فته‌ا‌ند. خا‌نم‌ها‌‌یی که به دنبا‌ل مسا‌بقا‌ت حر‌فه‌ا‌ی هستند با انجا‌م د‌ا‌د‌ن بر‌نا‌مه‌ تمر‌ین‌ها‌ی فشر‌ده و تغذ‌یه‌ی خا‌ص بد‌ن خو‌د را به این شکل درآ‌‌و‌رده‌اند.

با‌ید بدانیم یکی از هور‌مو‌ن‌هایی که باعث افز‌ا‌یش رشد عضلات می‌شود تستو‌سترون است.

این هورمون در آ‌قا‌یا‌ن به طور طبیعی وجود دارد و‌لی در خا‌نم‌ها وجود ندارد.

خا‌نم‌ها‌ی بدنساز با استفاده از استروئید‌ها یا سایر هورمون‌های رشد، بدن خود را به شکل بدن مردا‌‌نه در می‌آور‌ند.

همین امر مو‌جب اختلا‌لا‌تی در سیستم بدن خا‌نم‌ها می‌شود.

 2- بدنسازی باعث سفت شدن عضلات و کم شدن چا‌لا‌کی بدن می‌شود.

اگر شما خا‌نم‌ها به این ورزش علا‌قمند هستید با‌ید طوری ورزش کنید.

اولاً: آسیبی به عضلا‌ت نز‌نید

ثانیاً: حرکت عضلات کامل باشد . یعنی همه‌ی عضلات با هم در‌گیر باشند.

 

به عنوان مثال شما اگر روی چند نقطه از بدن مثل شکم و دست‌ها کار کنید.

به این معنا که فیبر به اندازه کا‌فی و ضروری بسوزانید تا ضربان قلب شما به سطح مطلوب برسد.

تقریباً می‌توان گفت اینکار غیر ممکن است.

میزان چربی‌سوزی در سطح پایین باقی خواهد ماند. در نتیجه چابکی خود از دست خواهید داد.

زمانی این کار درست است که شما تمام عضلات را با هم دیگر درگیر کنید.

 

3- بدنسازی باعث تبدیل چربی به عضله می‌شود.

اگرشما تمر‌ینات بدنسازی را متوقف کنید عضلات به چربی تبدیل می‌شوند.

باید بدانیم که تغذ‌یه‌ی ضعیف وعادت‌های غذایی بد و توقف در این ورزش باعث کاهش حجم عضلات می‌شود.

همین امر موجب می‌شود که دوباره چاق شو‌ید.

خانم‌های بدنسازی که ورزش بدنسازی را رها می‌کنند به دلیل عادت‌های غذایی بد وپیروی نکردن از یک رژیم غذا‌یی مناسب و نداشتن فعالیت دوباره چاق می‌شوند. اگر به عنوان یک خانم بدنساز مدت کوتاهی به این تمرینات علاقه نشان داده‌ایدو حالا آن را رها کرده‌اید باید سطح فعالیت بدن را به صورت متوسط نگه دارید واز رژیم غذایی مناسب بهره‌مند شوید تا دچار مشکل نشو‌ید.

4-بدنسازی باعث افزایش سینه‌ها می‌شود.

بانوان باید بدانند که اگر انجام تمرینات بدنسازی باعث شود که چربی بدن شما از 12درصد کمتر شود در آن موقع سایز سینه‌ها شما کاهش پیدا می‌کند و از انجایی که تمرینات بدنسازی عضلات کمر را تقویت می‌کند لذا افزایش حجم آنها با افزایش سایز سینه اشتباه گر‌فته نشود.

تاثیر بدنسازی در سایز سینه
مضرات بدنسازی در بدن بانوان

5- ضرر دستگاه بدنسازی برای بانوان چیست؟

استفاده از دستگاه‌های بدنسازی به خودی خود ورزش محسوب نمی‌گردد. بدن و تر‌کیب هورمونی خانم‌ها این اجازه را به عضلا‌تشان نمی‌دهد که تغییر خاصی به شکل بدن بدهند.

READ  توصیه هایی برای نگهداری از لوازم چرمی

برای استفاده از دستگاه‌های بدنسازی در یک بازه زمانی کوتاه بدن شکل می‌گیرد و پس از یک بازه استفاده نکردن از ابزار آلات ورزشی تناسب اندام خود را از دست می‌دهید ودارای عضلات آویزان وشل می‌شوید.

این حالت در استفاده ابزاری که با مقاومت و توانایی فرد تنظیم شده باشد کمتر دیده می‌شود ولذا استفاده از دستگاه‌های بدنسازی به عنوان مکمل تمرینی برای عضلات درگیر و غیر درگیر درورزش‌های خاص مثل شنا،والیبال ،بسکتبال و شاخه‌های دیگر ورزش موثر است در غیر این صورت به تنهایی استفاده کردن از آنها بیهوده است.

 

لوازم بدنسازی برای بانوان
ضرر استفاده از لوازم بدنسازی

 

 

مضرات بدنسازی برای دختر خانم‌های زیر 16 سال

اگر یک دختر خانم زیر 16سال به ورزش بدنسازی علاقمند شود باید بداند که رشد بدن او هنوز ادامه دارد و این افراد با بلند کردن وزنه‌ها و یا انجام حرکات اشتباه به استخوان‌های خود فشار می‌آورند و ایجاد مصدومیت در خود‌شان می‌شوند.

اگر یک دختر خانم زیر 16سال با تمرینات بدنسازی با وزنه و یک رژیم غذایی محدود و استفاده از مکمل‌های رشد مانند استروئید‌ها در این ورزش استفاده کند سلامت جسمی خود را تا حد زیادی به خطر انداخته است و ممکن است مصدومیت‌های برایش پیش بیاید که تا آخر عمر خلاص شدن از آنها امکان پذیر نباشد.

در ضمن این را باید بدانیم که بانوان می‌توانند با انجام ورزش‌های سبک، بدون استفاده از دارو یامکمل‌های رشد به یک تناسب اندام ایده‌‌آل برسند.

بدون اینکه از هیچ مکمل مصنوعی استفاده شود.

بدنسازی نوجوان ها
بدنسازی در دختران زیر 16 سال

ورزش‌های سبک مناسب خانه برای بانوان

رسیدن به تناسب اندام این روزها فقط یک آرزو نیست. شما با ورزش در خانه می‌توانید بدون مضرات بدنسازی در باشگاه در مدت زمان طولانی‌تر به وزن دلخواه خود دست پیدا کنید.کافی ست با این حرکات ساده آشناییت داشته باشید.

  • دویدن درجا

باید به صورت ایستاده و سکون در مکان خود بالاو پایین بپرید.

بدنسازی بانوان
دویدن درجا در بدنسازی
  • استپ

با قرار دادن یک وسیله به صورت یک پا اون پا کردن روی وسیله یک مدتی بپرید.

مضرات بدنسازی بانوان
استپ بادی

 

  • حرکت پلانک

بین سه تا پنج بار در روز به شکم روی زمین دراز بکشید و مانند حرکت شنا روی نوک انگشت پا و کف دستان خود بالا و پایین بروید از قوس در کمر و باسن هم خودداری کنید.

مضرات بدنسازی
حرکت پلانک در بدنسازی
  • طناب زدن

به کمک طناب یا فقط به صورت استایل طناب زدن با چرخاندن دستان به صورتیکه طناب را در دستانتان قرار دارد. بالا و پایین بپرید.

طناب زدن در بدنسازی
طناب زدن در مضرات بدنسازی بانوان
  • حرکت پروانه

به صورت دوبال پروانه دستان خود را باز و بسته کنید. سعی کنید هم زمان بالا و پایین بپرید. در ضمن پاهای خود را نیز باز و بسته کنید.

حرکت پروانه در بدنسازی
لباس ورزشی لباس بدنسازی و لوازم بدنسازی شرافیت
  • بلندشدن ونشستن

به طور مکرر از جای خود برخیزید و دوباره استایل نیمه نشستن را به خود بگیرید.

مضرات بدنسازی بانوان
beautiful fitness woman working out,sherafit
  • دراز نشست

روی زمین نشسته وبه طور نیم خیزرویزمین دراز کشیده و سعی کنید به کمک حرکت نیم دایره در کمر از جا برخیزید بنشینید.

این کار را به طور مکرر انجام دهید.

مضرات بدنسازی بانوان
لباس ورزشی لباس بدنسازی و لوازم بدنسازی شرافیت

 

لوازم بدنسازی شرافیت
لباس ورزشی لباس بدنسازی و لوازم بدنسازی شرافیت

 

برای خرید لباس ورزشی و لباس بدنسازی بانوان و آقایان به www.sherafit.com  مراجعه کنید.

برای گرفتن نمایندگی شرافیت لطفاً اینجا کلیک کنید.

 

مضرات بدنسازی برای بانوان

مقاله‌های پیشنهادی

keyboard_arrow_up

طراحی و توسعه توسط کاسبی