مکمل هایی که اجباری نیست

مکمل‌های غذایی محبوب دل ورزشکاران بالأخص فعالان حوزه بدنسازی و گرایش‌های مربوطه می‌باشد که انواع و اقسام مختلفی داشته و هر کدام برای یک کاربرد و فرایند خاص ساخته شده است. این جمله کلیشه‌ای در بین ورزشکاران بسیار شنیده می‌شود که بدن به تنهایی نمی‌تواند مواد مغذی را ازغذا دریافت کنند و حتماً نیاز است تا از مکمل‌های غذایی استفاده شود. البته این موضوع نیز استاندارد‌های خاص خود را دارد و تا حدودی هم درست و هم غلط است و نیاز به استفاده مکمل بستگی به شرایط بدنی افراد دارد.

اما به جز مکمل‌هایی که بعضاً به استفاده آن‌ها احتیاج است، مکمل‌هایی وجود دارند که تهیه آن‌ها هیچ ضرورتی برای هیچ بدن و شرایط بدنی نداشته و حتی بعضاً می‌توانند مضر هم باشند. به عبارت دیگر خرید این مکمل‌ها تنها هدر دادن پول بوده شما عزیزان با شناخت این مکمل‌ها به هیچ عنوان نباید تحت هیچ شرایطی از آن‌ها استفاده کنید.

با توجه به فراوانی این مکمل‌ها و با توجه به فراوانی مکمل‌هایی که اجباری نیست در ادامه این نوشته از وبسایت شرافیت قصد داریم به صورت کامل در این رابطه با شما عزیزان صحبت کرده و جزئیاتی را به خدمتتان ارائه دهیم پس تا انتها با ما همراه باشید.

شرایط بدنی استفاده از مکمل

پیش از معرفی مکمل‌هایی که ضروری نیست بهتر است قدری در رابطه با شرایط استفاده از مکمل هم صحبت کنیم. مکمل بدنسازی انواع مختلفی دارد و همانطور که گفته شد برای فرایند‌ها و کاربرد‌های مختلف مورد مصرف قرار می‌گیرد اما برخی از افراد گمان می‌کنند که بلافاصله بعد از شروع فرایند‌های ورزشی سبک خود با مصرف زیاد مکمل‌های ورزشی می‌توانند سریعاً عضله‌سازی را سرعت بخشیده و به اندام‌ایده‌آل خود برسند که این باور از بنیاد غلط می‌باشد!

مکمل‌ها در حقیقت در هنگامی مناسب هستند که ورزش حرفه‌ای و سنگین و سرعتی انجام شود و ناتوانی بدن از تأمین انرژی مورد نیاز برای تمرین یا عضله‌سازی به وضوح حس شود. در صورتی که ورزش به صورت آهسته و پیوسته باشد و فرد عجله‌ای برای عضله‌سازی نداشته باشد هیچ لزومی در استفاده از مکمل نبوده و نیازی نیست خود را درگیر استفاده از مکمل‌های ورزشی گوناگون کنید.

READ  چطور لباس ورزشی خوب و با کیفیت را انتخاب کنیم؟

همچنین برخلاف مکمل‌هایی که اجباری نیست، برای ورزشکارانی که ورزش حرفه‌ای و سنگین انجام می‌دهند مکمل‌هایی وجود دارد که لازم می‌باشد اما باید بدانید که نخوردن برخی از مکمل‌ها عوارض کمتری نسبت به خوردن آن دارد چرا که بسته به کیفیت و نوع مکمل، این مواد می‌توانند در دراز مدت باعث عوارض گوناگونی بشوند.
لازم به ذکر است که مصرف بی‌رویه و غیر استاندارد مکمل‌ها حتی اگر عوارضی نداشته باشد و باعث رسیدن شما به اندام‌ایده‌آل‌تان هم بشود، باز هم نباید به این اندام دلخوش باشید چرا که به محض قطع کردن مصرف مکمل، آن اندام زیبا هم از دست خواهید داد.

به همین جهت توصیه می‌شود که پیش از استفاده از هرگونه مکمل بدنسازی از اوضاع بدنی خود اطلاعات لازم را کسب کرده و حتماً با پزشک متخصص تغذیه صحبت کنید و در صورت نیاز آزمایش‌هایی را انجام دهید و اگر مکملی برای بدن شما نیاز ضروری و یا مضر بود مشخص شود.

همچنین لازم به ذکر است که مربیان بدنسازی هرچقدر هم که حرفه‌ای باشند توانایی تشخیص این موارد را نداشته و برای تمامی افراد بسته به اوضاع تمریناتشان یکسری مکمل‌ها را به صورت روتین تجویز می‌کنند بنابراین همانطور که توصیه شد تحت تأثیر این برنامه‌ها قرار نگرفته و حتماً کم و کیف کار را از متخصصین جویا شوید.

آرژنین

آرژنین نامی آشنا در بین مکمل‌ها می‌باشد که به گفته برخی می‌تواند برای عضله‌سازی بسیار مناسب باشد. در ابتدا باید بدانید که مصرف این مکمل به خودی خود نیاز نیست و تنها در صورتی که دچار کمبود آن شدید می‌بایست که به صورت ماده قابل تزریق از آن استفاده کنید چرا که قرص و کپسول آرژنین دقیقاً جزء مکمل‌هایی که اجباری نیست هستند.

در صورتی که این مکمل به صورت خوراکی مصرف شود، بدن توانایی جذب آن را به صورتی که موجب عضله‌سازی شود نداشته و مصرف آن چیزی به جز هدر دادن پول و به جان خریدن عوارضی مکمل نیست.

READ  مزایا و معاینه پارچه ی نخ پنبه در ورزش چیست ؟

گلوتامین

قرار دادن گلوتأمین در لیست مکمل‌هایی که اجباری نیست تنها به صورت مقطعی صدق می‌کند! مصرف گلوتأمین در بازه‌های زمانی و تحت شرایط مختلفی باید صورت بگیرد و در صورتیکه این مکمل را بدون در نظر داشتن استاندارد‌های لازمه مصرف کنید مانند استفاده در دوران حجم‌گیری و عضله‌سازی، نمی‌توانید هیچ بهره‌ای از آن ببرید.

 چربی سوزها

دقیقاً به مانند مورد قبلی استفاده از چربی سوز‌ها هم نیازمند شرایط خاصی می‌باشد. به عنوان مثال شما باید دارای رژیم غذایی مناسبی بوده و تجربه تمرینات فشرده و سنگین را نیز داشته باشید. در غیر این صورت با خرید چربی سوز‌ها تنها پول خود را هدر داده‌اید.

HMB

این مکمل غذایی برخلاف اسم و رسمی که دارد در صورتی که در دوران حجم‌گیری و عضله‌سازی باشید دقیقاً در لیست مکمل‌هایی که اجباری نیست قرار گرفته و تهیه آن هزینه کردن بیهوده می‌باشد چرا که هیچ تأثیری در این زمینه نداشته و حتی می‌تواند برای حجم‌گیری و عضله‌سازی شما مشکل‌ساز هم باشد.

 تقویت کننده‌های تستوسترون

یکی از معروف‌ترین انواع مکمل‌ها که اغلب هم به صورت ماده قابل تزریق استفاده می‌شود مکمل تستوسترون می‌باشد. مکمل انواع مختلفی داشته که هر کدام وظایف مختلفی را دارند اما در نهایت باید به فرآیند پرورش اندام افراد کمک‌کننده باشد.
دور از ذهن به نظر برسد و یا با توجه به کاربرد بسیار زیاد این مکمل به گفته شک کنید که مکمل‌های تقویت‌کننده تستوسترون حتی اگر واقعاً به ترشح این هورمون در بدن کمک کنند، تأثیر خاصی در فرایند حجم و عضله‌سازی برای شما ندارند! علاوه بر اینکه این مکمل را می‌توان در لیست مکمل‌هایی که اجباری نیست قرارداد.

باید در نظر داشته باشید این هورمون، هورمونی بسیار تأثیر‌گذار در بدن بوده و وجود و اندازه آن در خون در صورتی که غیر طبیعی باشد باید حتماً تحت نظر پزشک مصرف گردد.
در غیر این صورت به هیچ عنوان تحت نظر هیچ مربی بدنسازی هرچقدر هم که حرفه‌ای باشد نباید از این مکمل به هر صورتی استفاده کنیم چرا که می‌تواند باعث عوارض بسیار خطرناک برای بدن بشود.

READ  هدیه ولنتاین برای آقایان

 پودرهای پروتئین

پودر‌های پروتئینی ابتدایی‌ترین مکمل‌های مورد استفاده توسط بدنسازان می‌باشد و توسط بسیاری از بدنسازان و افراد فعال در حوزه‌های مختلف ورزش حرفه‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اما تحقیقات صورت گرفته در زمینه مصرف پودر‌های پروتئینی مشخص کرده که این پودر‌ها تأثیر آنچنانی در چربی سوزی نداشته و تنها به افزایش سطح پروتئین در بدن کمک می‌کنند و با توجه به شرایط بدنی می‌تواند تا حدودی موجب افزایش وزن بشوند اما به هر جهت تأثیر مستقیمی بر روند رشد عضلات ندارند و می‌توان آن‌ها را نیز جزء مکمل‌هایی که اجبار نیست در نظر گرفت.

جمع بندی

همانطور که مستحضر هستید، مکمل‌های زیادی به صورت روز افزون وارد بازار می‌شوند و هر روز شاهد تعداد بیشتری مکمل برای موارد مختلفی هستیم که اغلب توسط مربیان یا دوستانمان به ما توصیه می‌شود اما طبق مشاهداتی که صورت گرفته و ما در این نوشته از شرافیت تمام تلاش خود را به کار بستیم تا نتیجه این مشاهدات را به صورت کامل برایتان بازگو کنیم، تعداد زیادی از این مکمل‌ها جزء دسته‌بندی مکمل‌هایی که اجباری نیست قرار گرفته و بدن شما به صورت طبیعی نیازی به مصرف آن ندارد.

مهمترین موضوعی که منجر به عضله‌سازی و زیبایی بدن شما می‌شود تغذیه و سبک زندگی سالم در کنار ورزش اصولی می‌باشد و نقش مکمل‌ها در این خیلی پررنگ نیستند.

به همین دلیل شما عزیزان می‌بایست که به صورت مرتب و اصولی ورزش کرده تا بتوانید به اندام‌ایده‌آل‌تان برسید. تهیه یک دست لباس ورزشی با کیفیت و زیبا می‌تواند گام اول برای شروع ساخت اندامی‌ایده‌آل باشد و شما عزیزان می‌توانید با مراجعه به فروشگاه شرافیت انواع لباس ورزشی از جمله کلاه ورزشی شرافیت، کوله ورزشی شرافیت، ساک ورزشی شرافیت، لوازم بدنسازیشرافیت و بسیاری موارد دیگر را تهیه کرده و اولین قدم برای رسیدن به اندام‌ایده‌آل‌تان را بردارید.

موفق و پیروز باشید.

مکمل هایی که اجباری نیست

مقاله‌های پیشنهادی

keyboard_arrow_up

طراحی و توسعه توسط کاسبی