نشان جهانی پنبه

نشان جهانی پنبه

پنبه عامل اصلی صنعت مد است. هر کمد احتمالاً درصد زیادی از اقلام پنبه ای را در خود جای داده است. اعم از پنبه معمولی، پنبه رنگ شده یا مخلوط پنبه. پنبه یک الیاف طبیعی است که از گیاهان پنبه گرفته شده و استفاده از آن به هزاره پنجم قبل از میلاد بر می گردد.

در وبلاگ آموزشی لباس ورزشی شرافیت با ما همراه باشید.

پنبه چیست؟

پنبه یکی از اصلی ترین الیاف طبیعی است. به این معنی که از الیاف و طول های مختلف تشکیل شده است. پنبه از الیاف طبیعی گیاهان پنبه که از جنس Gossypium هستند تهیه شده است و در درجه اول از سلولز، یک ترکیب آلی نامحلول که برای ساختار گیاه بسیار مهم است، تشکیل شده که یک ماده نرم و کرکی است. گیاه پنبه به آفتاب زیاد، با دوره‌ی طولانی بدون یخ زدگی و باران خوب نیاز دارد.

اصطلاح “پنبه” به قسمتی از گیاه پنبه اشاره می کند که در سطح گیاه رشد می کند – محفظه ای برای الیاف پنبه. پنبه به نخ می پیچد و سپس بافته می شود تا پارچه ای نرم و مقاوم ایجاد شود.

پنبه از کجا سرچشمه گرفته است؟

کلمه پنبه از کلمه عربی “quton” گرفته شده است. اولین تولید پنبه در هند بود، جایی که قدمت این ماده به هزاره پنجم پیش از میلاد باز می گردد. در واقع کلمه Cotton به نمادی جهانی برای صنعت پنبه تبدیل شده است. اولین جین پنبه، که ابزاری است که کرک پنبه را از دانه های گیاه جدا می کند، در قرن سیزدهم در هند اختراع شد. جین پنبه تولید پنبه را بسیار آسان تر و سریع تر کرد و به گسترش الیاف به عنوان یک صنعت پرکاربرد کمک کرد.

در طول انقلاب صنعتی، با اختراع فناوری های جدید مانند جنی در حال چرخش، چارچوب چرخان و چرخ نخ ریسی، بریتانیا به یکی از تولید کنندگان پیشرو پنبه تبدیل شد. همه این ماشین های نخ ریسی به تولیدکنندگان اجازه می دادند که پنبه را با سرعت بیشتری بچرخانند.با این حال، این اختراع منجر به افزایش تولید مواد در ایالات متحده و اروپا شد. این ابزار جدید که بذرها را از پنبه با استفاده از نیروی ماشین جدا می کرد، ساعات کار دستی مورد نیاز برای تولید یک تکه پنبه را از 600 ساعت به 12 ساعت کاهش داد. در همان زمان، آمریکا، به ویژه ایالات جنوبی، تولید پنبه با کیفیت تر را آغاز کرد. زیرا الیاف کمی طولانی تر و قوی تر بودند. ایالات متحده با چند بار افت تولید، هنوز یکی از تولیدکنندگان اصلی پنبه در جهان است و تنها از چین و هند عقب افتاده است.

READ  ورزش در پاییز

 

پنبه کجا رشد می کند؟

پنبه تقریباً در تمام مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری جهان از جمله ایالات متحده، چین، هند، ازبکستان، پاکستان، برزیل و ترکیه رشد می کند. در ایالات متحده، تگزاس بزرگترین تولید کننده پنبه است و منطقه دشت جنوبی در قسمت شمالی ایالت بزرگترین منطقه پنبه در جهان است.

فرآوری پنبه چگونه است؟

تولید پنبه فرآیندی بسیار زمان بر است، از کاشت بذر پنبه گرفته تا برداشت محصول و پردازش آن در یک جین پنبه. در حالی که پنبه در روزهای اولیه با دست چیده می شد و جدا می شد، امروزه بیشتر تولید یا برداشت این محصول (که کل گیاه را می چیند) یا یک استریپ پنبه شروع می شود.

پس از چیدن پنبه، قبل از ارسال به مخازن، آن را بسته بندی کرده و در مزارع ذخیره می کنند. در جین ها، تکه های پنبه تمیز و کرک می شوند تا مواد را از خاک، دانه ها و پرز جدا کنند. پس از اینکه پنبه از بین جین ها عبور کرد و کاملاً از دانه ها جدا شد، پنبه خام فشرده شده ذخیره می شود و آماده انتقال به کارخانه های نساجی برای تولید بیشتر می‌شود سپس پنبه تمیز و کرک شده را در دستگاه قرار می دهند، که مواد را بیشتر تمیز می کند و الیاف کوتاه را به یک طناب بلند پیچ خورده تبدیل می کند که برای ریسندگی و بافت آماده شود.

4 نوع مختلف پنبه

چهار نوع مختلف پنبه وجود دارد که هر کدام ویژگی های خاص خود را دارند!

  1. پنبه پیما: الیاف پنبه پیما که بهترین نوع پنبه در جهان محسوب می شود، بسیار نرم و رشته های آن بسیار بلند هستند. این نوع پنبه بیشتر برای تولید لباس های ورزشی مانند اسلش ورزشی مردانه کاربرد دارد

پنبه بومی آمریکای جنوبی و جنوب غربی آمریکا است. پارچه پنبه پیما بسیار مورد توجه است، زیرا در برابر محو شدن، پاره شدن و چروک شدن مقاوم است.

  1. پنبه مصری: پنبه شباهت زیادی به پنبه پیما دارد. این دو حتی در یک کلاس علمی قرار دارند. این گیاه
READ  7 راز در مورد عضله سازی

دارای ویژگی های مقاومتی مشابه است، اما در دره رود نیل در مصر کشت می شود.

  1. پنبه مرتفع: پنبه ای است که معمولا در مساحت های مرتفع رشد می کند اما دارای الیاف بسیار کوتاهی

است و حدود 90 درصد از کل تولید پنبه جهان را تشکیل می دهد. این گیاه بومی آمریکای مرکزی، مکزیک، کارائیب و فلوریدا جنوبی است.

  1. پنبه ارگانیک: پنبه ارگانیک هر نوع پنبه ای است که بدون مواد شیمیایی و از گیاهانی که مهندسی ژنتیک

ندارند کاشته می شود.

ویژگی پنبه

پنبه دارای تعدادی ویژگی متمایز است که آن را به یک الیاف محبوب در صنعت نساجی تبدیل کرده است.

  1. نرمی گیاه پنبه باعث می‌شود پارچه اغلب آن حس نرم بودن را حفظ کند.
  2. دوام ساختار سلولی گیاه پنبه قوی است و پارچه ای مقاوم در برابر سایش ایجاد می کند.
  3. پارچه پنبه ای بسیار جاذب است زیرا بین الیاف پنبه فاصله زیادی وجود دارد.
  4. رنگ را خوب نگه می دارد. پنبه به دلیل خاصیت جاذب بودن، به راحتی رنگ را می گیرد و می تواند رنگ های متنوعی ایجاد کند.
  5. پنبه به دلیل ساختار خود هیچگونه چسبندگی ندارند.

    6 کاربرد رایج برای پنبه

    پنبه کاربردهای زیادی در صنایع مختلف دارد که  عبارت است از:

    1. پارچه های بافته شده. از پنبه برای تولید انواع پارچه های بافته شده از جمله جین، فلانل و … استفاده می شود.
    2. تن پوش: از پنبه برای ساخت پیراهن ها و تن پوش های مختلف استفاده می شود. احساس نرمی، دوام و جاذب بودن آن یکی از دلایل محبوبیت پنبه در صنعت نساجی است. پنبه اغلب برای تی شرت، شلوار جین و زپرپوش ها، همچنین انواع لباس ورزشی مانند تیشرت ورزشی مردانه یا تیشرت ورزشی زنانه کاربرد دارد.
    3. ملحفه و حوله. از آنجا که پنبه بسیار نرم و جاذب است، پارچه ای ایده آل برای ملحفه های اتاق خواب و حوله هایی است که برای جذب رطوبت مورد نیاز است.
    4. زیر شلواری: با توجه به قابلیت های گفته شده، پنبه برای لباس زیر راحت و با دوام کاربرد دارد.
    5. دکور خانه: پنبه در خانه برای روکش مبل، پرده، فرش، بالش نیز استفاده می شود.
    6. روغن پنبه دانه. از دانه های آن برای تولید روغن پنبه دانه استفاده می شود که برای سس سالاد و مارگارین استفاده می شود. همچنین می تواند در لوازم آرایشی، صابون، شمع و موارد دیگر استفاده شود.

    چگونه از پنبه مراقبت کنیم؟

    پنبه را می توان با ماشین لباسشویی یا خشکشویی شستشو داد و دستورالعمل ها بر اساس رنگ پارچه و ترکیب آن (مانند مخلوط پنبه) متفاوت است. حتماً برچسب نحوه ی شستشو را مطالعه کنید.

    • قبل از شستشو هرگونه لکه را از بین ببرید لکه های تیره باید در آب سرد شسته شوند، در حالی که لکه های روشن تر را می توان در آب گرم یا سرد شستشو داد.
    • سفید کننده را می توان روی پنبه استفاده کرد.
    • پنبه معمولاً منقبض می شود، بنابراین اگر در حال دوختن با پنبه هستید، حتماً پارچه های خود را از قبل بشویید.
    • پنبه را می توان به صورت خشک آویزان یا خشک کرد. توجه داشته باشید که پنبه به راحتی چروک و منقبض می شود، بنابراین اگر می خواهید از کوچک شدن (آب رفت) جلوگیری کنید، سریعا آن از خشک کن بردارید تا از ایجاد چین و چروک های اضافی جلوگیری شود.

    هفتم اکتبر روز جهانی پنبه نام گذاری شده است. جشن سالانه روز جهانی پنبه این فرصت را فراهم می کند که اهمیت پنبه را به عنوان یک کالای جهانی در بیش از 75 کشور در پنج قاره جهان بشناسیم و نقش اصلی آن را در ایجاد شغل و حفظ ثبات اقتصادی در چند کشور کم توسعه نشان دهیم. با رونق گرفتن طراحی و تولید لباس های گوناگون و متفاوت استفاده از صنایع پنبه روز به روز گسترش می یابد. به طور مثال با وجود پارچه هایی متفاوت برای تولید لباس ورزشی، افرادی هستند که به آن متریال حساسیت دارند و این آلرژی، آنها را ترغیب می کند که از لباس های ورزشی پنبه ای استفاده نمایند برای همین شرکت های مختلف در کنار سایر پارچه های موجود در بازار لباس ورزشی زنانه و لباس ورزشی مردانه با جنس پنبه یا نخ پنبه تولید می کنند تا بتوانند نیاز همه ی اقشار جامعه را برطرف کنند.

 

READ  مضرات بدنسازی برای بانوان

نشان جهانی پنبه

مقاله‌های پیشنهادی

keyboard_arrow_up

طراحی و توسعه توسط کاسبی